Our research

Ongoing projects


Logo Covid-Gams
Project management
Project employees
Duration
  • 06/2020 – 11/2021
Funding
  • Federal Ministry of Education and Research (BMBF)
Project description

With regard to the Corona pandemic, the hospital is the main focus of attention. Approximately 5-15 percent of people who are tested positive for SARS-CoV-2 have a course of disease that requires hospital consultation or admission to hospital. If possible, minor cases of COVID-19 infection should be treated exclusively on an outpatient basis. The outpatient sector thus takes over the main quantitative burden of care for COVID-19 patients on the one hand and serves as the first point of contact for those affected, especially in the general practitioner sector, on the other hand. In addition, the cancellation of elective procedures in hospitals leads to a shift of inpatient cases to outpatient care, where they are (further) treated in the sense of conservative therapy. Under certain circumstances, this can lead to a deterioration in the patients’ state of health, as well as to a change in the use of visits to practices as a result of public risk communication.

COVID-GAMS is a health care research study that examines the impact of the COVID-19 pandemic on the outpatient sector. It investigates organisational, economic and interpersonal challenges as well as the direct effects on patient care from the perspective of general practitioners.

The following questions are to be answered in an online survey:

1. Which organisational challenges are experienced in adapting to the crisis?

2. Which economic challenges for the practice show up concretely?

3. Which effects does the crisis have on patient care?

4. Which interpersonal challenges does the crisis bring with it?

Since the challenges of the COVID-19 pandemic may differ in detail between the individual disciplines within the outpatient sector, general practitioners of different specialties will be interviewed. There will be three survey waves. In each of which 18,000 medical specialists will be contacted:

  General practitioners 

6.500 

  Medical specialists for internal medicine:

 

  Cardiologists

1.000 

  Gastroenterologists

500 

  Specialists in Paediatricians

2.000 

  Specialists in Gynaecologists

2.000 

  Specialists in ENT

2.000 

  Dentists

4.000 

The survey waves are carried out in the sense of a trend analysis at three survey dates (2 months, 5 months and 13 months after the start of the study).

The results should contribute a better preparation of the outpatient sector for epidemics and pandemics in the future. At the same time, they can help to react early to possible problems that are already apparent in the outpatient sector. In particular, potential deteriorations in the health situation of patients due to a currently suboptimal care situation as a result of the COVID 19 pandemic should be mentioned here. At the same time, opportunities for a long-term improvement in care are identified, e.g. as a result of digitalisation and the increase in telemedical forms of treatment.

Contact and further informations
Logo Neo-CamCare
Scientific and operative project management
Project execution (IMVR)
Scientific collaboration partners
  • Dr. Till Dresbach, Universitätsklinikum Bonn
  • Prof. Dr. Andreas Müller, Universitätsklinikum Bonn
  • Prof. Dr. Ludwig Kuntz, Management im Gesundheitswesen, Universität zu Köln
  • Prof. Dr. Martin Hellmich, IMSB, Universität zu Köln
  • Dipl. Stat. Christina Samel, IMSB, Universität zu Köln
  • Prof. Dr. Indra Spiecker gen. Döhmann, Goethe-Universität Frankfurt am Main
  • Dr. Sebastian Bretthauer, Goethe-Universität Frankfurt am Main
  • Stefanie Wobbe-Ribinski, DAK-Gesundheit
  • Dr. Dirk Horenkamp-Sonntag, Techniker Krankenkasse
Duration
  • 06/2019 – 05/2022
Funding institution
  • Innovation Fund of the Federal Joint Committee (G-BA)
Project description

Every year, almost 10,500 very small premature babies with a birth weight of less than 1,500 g are born in Germany. These prematurely born children with a critical weight are usually cared for over in the so-called perinatal centres over a long period of time.

It is not always possible for mothers and fathers to be permanently with their child in the hospital. This separation could lead to a strain on the parents and the parent-child relationship or the parental bond. Therefore, some facilities provide a webcam to see the child. However, this service is currently only available in a few neonatal intensive care units (NICUs) in Germany. Nevertheless, the use of such webcams can also bring psychological challenges and burdens. Often, there is no systematic information or education provided for the parents.

The aim of the project Neo-CamCare is to analyse the current distribution and to capture the attitude towards using webcams in German NICUs and to evaluate their use. At the same time, the demand, possible barriers and parents’ concerns should be examined. Subsequently, a practical guide for parents and clinic employees will be developed. This guidance will include recommendations for the usage and handling of webcams.

The cameras will initially be implemented and evaluated at four clinics. The evaluation and analyses are carried out at the Institute of Sociology, Health Services Research and Rehabilitation (IMVR), University of Cologne in cooperation with the University Hospital Bonn, the Goethe-University Frankfurt and the Data Protection Research Centre, as well as the Techniker Krankenkasse and DAK-Gesundheit. Further assistance is provided by the federal association “Das frühgeborene Kind” e. V. (“The premature child”) and the European Foundation for the Care of Newborn infants (EFCNI). In the long run, the outcomes enable a structured, scientifically sound use of webcams in NICUs in Germany and address the needs of both parents and clinical staff.

Logo Neo-Milk
Scientific and operational project management, consortium management
Project employees (IMVR)
Consortium partners
  • Dr. Till Dresbach, Universitätsklinikum Bonn
  • Prof. Dr. Andreas Müller, Universitätsklinikum Bonn
  • Dr. Angelika Kribs, Universitätsklinikum Köln
  • Prof. Martin Hellmich, IMSB, Universität zu Köln
  • Prof. Daniel Wiesen, C-SEB, Universität zu Köln
  • Prof. Matthias Weigl, IfPS, Universitätsklinikum Bonn
  • Prof. Eva Mildenberger, Universitätsmedizin Mainz
  • Prof. Katharina Lugani, Universität Düsseldorf
  • Prof. Juliane Köberlein-Neu, Universität Wuppertal
  • Prof. Frederike Eyssel, Universität Bielefeld
  • Prof. Christoph Fusch, Anne Sunder-Plaßmann, FMBI
  • Prof. Jens Ulrich Rüffer, TAKEPART Media + Science GmbH
  • Krankenkassen: AOK Rheinland/Hamburg, DAK Gesundheit, TK, pronova BKK
  • Bundesverband Das frühgeborene Kind e. V.
  • Deutsche Gesellschaft für Perinatale Medizin (DGPM)
  • Deutscher Hebammenverband e.V.
  • Nationale Stillkommission (NSK)
Duration
  • 01/2021 – 12/2024
Funding institution
  • Innovationsausschuss beim Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA)
Project description

Background: It is undisputed that mother’s milk is the best nutrition for new born infants. Especially for prematurely born infants, mother’s milk is crucial to prevent life-threatening infections (like e.g. necrotizing enterocilitis (NEC)), the modulation of the immune system and the cognitive development. For over 15 years, the WHO has been recommending exclusive feeding of mother’s breast milk. In this regard, there is need for a structured promotion of breastfeeding that targets the education of parents and health staff, the mother-child relationship as well as organisational patterns. If the mother is unable to provide her infant with breast milk (at first), human donor milk should be the preferred alternative. However, due to structural, legal and financial challenges, this is currently only possible within a few German neonatal intensive care units (NICUs). Therefore, the aim of this study is to develop an evidence-based concept for breastfeeding for neonatal intensive care units as well as a structured concept for the implementation of human donor milk banks that cover the NICU’s own demands for donor milk. The target group are preterm infants with a birth weight of less than 1,500 grams.

Study design: The second project phase will include the implementation of the breastfeeding promotion concept and a related app as well as the setup of human donor milk banks in 12 NICUs which will be evaluated through a Stepped Wedge Cluster-randomised study. The primary outcome is an increased number of preterm infants with a birth weight of less than 1,500 grams who are fed with mother’s milk at the time of NICU discharge. The secondary outcomes include the complication rate (e.g., NEC), the length of hospitalisation as well as the implementation and intervention expenditures among others. Furthermore, the evaluation includes formative elements.

Logo OrgValue
Scientific project leader at IMVR
Project employees (IMVR)
Consortium partners
  • Prof. Dr. Stephanie Stock, Vera Vennedey, Dr. Adrienne Alayli (Institute for Health Economics and Clinical Epidemiology), University Hospital Cologne
  • Prof. Dr. Ludwig Kuntz, Melissa Ulmer, Adriana Britz (Department of Business Administration and Health Care Management), University of Cologne
  • Ingo Meyer, Adriana – PMV research group, University of Cologne
Student assistants
  • Kai Keller
  • Elena Shebotinova
Duration
  • 05/2020 – 04/2023
Funding institution
  • Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)
Project description

The research project OrgValue II is one of three sub-projects of second funding phase of the collaborative project Cologne Care Research and Development Network (CoRe-Net).

Based on the findings of OrgValue I the follow-up study OrgValue II links the two other sub-projects LYOL-C II and MenDis-CHD II. The implementation of new Interventions with a Value Based Healthcare approach will be examined in an analysis of the patient care in Colognes’ healthcare organizations participating in the subprojects. Within CoRe-Net II the subproject OrgValue II will be strongly embedded in the other two sub-projects LYOL-C II and MenDis-CHD II.

Through a combination of participatory approaches and evaluation methods (impact assessment) OrgValue II aims within four tasks (A-D) to complete the development process of the interventions in the clinical sub-projects (LYOL-C II and MenDis-CHD II) while generating evidence and practical insights that support the implementation process.

As an example, the planned interventions are developed based on jointly conducted interviews in order to make them comprehensively usable, under consideration of organizational specificities. In addition, organizational characteristics that could influence the implementation of the interventions of the two sub-projects LYOL-C II and MenDis-CHD II will be analyzed. A formative socio-economic impact assessment will subsequently support the future implementation of these interventions. In a further working package, the extent to which different providers and stakeholders in the health care system rate different remuneration models for the implementation of patient-centered care will be investigated.

(A) Identification of organizational determinants for tailoring the interventions to establish organizational fit and transferability (A.1.) and evaluation of implementational outcomes of the interventions of the clinical sub-projects (A.2.).

(B) Investigation of the impact of objectively measurable organizational characteristics (bottlenecks) on patient-related endpoints.

(C) Conduct a formative socio-economic impact assessment to support the future implementation of the interventions included in the clinical sub-projects.

(D) Investigate the perceptions of providers, at national level, towards different remuneration systems and care technology requirements for enabling patient-centered and value-based care.

Further Information

Project News OrgValue II

Publications

Scientific project management of the external evaluation
Operatival project management
Administrative project management
  • Markus Alich
Projektbeschreibung

Background
Patient surveys are an important and informative tool for improving patient and health care. Every year, breast centers in North Rhine-Westphalia participate in a mandatory patient survey using a standardized, validated questionnaire as part of the (re)certification process according to the requirements catalog “Procedures for the Certification of Breast Centers in North Rhine-Westphalia.” Since 2006, the Institute for Medical Sociology, Health Services Research and Rehabilitation Science (IMVR) of the Faculty of Human Sciences and Medicine at the University of Cologne has surveyed patients with primary breast carcinoma who have undergone surgery in one of the North Rhine-Westphalian breast centers certified by the Medical Association of Westphalia-Lippe. The survey takes place every year over a period of six months.

Survey instrument
The survey instrument and data collection procedure were developed by the “Quality Development” working group – an association of all partners in the concerted action against breast cancer in NRW – in collaboration with the Department of Medical Sociology at Cologne University Hospital. A pretest indicated that the Cologne Patient Questionnaire – Breast Cancer (KPF-BK) and the procedure are well suited for the annual routine examination (see EBZ study).
In developing the questionnaire, relevant modules of the Cologne Patient Questionnaire (KPF) were selected and supplemented with additional breast cancer-specific questions. The breast cancer-specific Cologne Patient Questionnaire (KPF-BK) includes modules on hospital organization, doctor-patient and nurse interaction, patient information and satisfaction.

Data collection procedure
Data is collected through a postal survey of patients who have undergone primary breast cancer surgery in one of the certified breast cancer centers in North Rhine-Westphalia and have a confirmed diagnosis and at least one postoperative histology. The Cologne Patient Questionnaire – Breast Cancer (KPF-BK) is distributed between February 1 and July 31 of each year.
Shortly before discharge from the breast centers, patients are asked if they are willing to participate in the survey. The corresponding consent forms are sent to IMVR at the end of a week. The survey takes place the following week by post, i.e. the patient receives the questionnaire at home from IMVR after discharge.

Results
The data are collected at IMVR, quality-assured and then evaluated. The institute is committed to strict compliance with EU data protection regulations. Item parameters and response rates are reviewed as part of the quality assurance process. The mean values (on a scale of 1 to 6) of the validated scales used and the frequencies of selected individual items are then calculated for each breast center. The data are analyzed using SPSS and STATA statistical software.
The heads of the operative sites of the breast centers receive the results of the data annually in the form of a report. The results can be used from a clinical breast center perspective to monitor treatment success and symptoms over time to improve the quality of care for breast cancer patients.

Follow-up-Study
Breast cancer patients who participated in the routine survey can also give their consent to participate in a follow-up survey. In this follow-up study, breast cancer patients are asked again in writing about their experiences 12 months after breast cancer surgery. The goal of the study is to examine the quality of life and long-term needs of breast cancer patients.

Information on nutrition
In cooperation with the Center for Integrated Oncology (CIO) Cologne-Bonn, an information fact sheet on nutrition for breast cancer patients was developed.

Publications
  • Lubasch, J.S.; Lee, S.; Kowalski, C.; Beckmann, M.; Pfaff, H.; Ansmann, L. Hospital Processes and the Nurse-Patient Interaction in Breast Cancer Care. Findings from a Cross-Sectional Study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 8224. https://doi.org/10.3390/ijerph18158224
  • Cecon, N., Pfaff, H., Lee, S., Dresen, A., Gross, S.E. Development of the health behaviour scale for cancer patients (HBSCP), analysis of its factorial structure and evaluation of its psychometric properties. European Journal of Cancer Care 2021. https://doi.org/10.1111/ecc.13386
  • Cecon, N., Pfaff, H., Lee, S., Dresen, A. A salutogenic model predicting the need for psycho‐oncological care and its utilisation – The role of generalised resistance resources and sense of coherence. European Journal of Cancer Care 2020. https://doi.org/10.1111/ecc.13335
  • Groß, S.E., Weidner, D., Cecon, N. et al. Does basic information concerning nutrition improve the information needs of breast cancer patients? An evaluation. Support Care Cancer 2020. https://doi.org/10.1007/s00520-020-05385-1
  • Scheibler, F., Pfaff, H., Kowalski, C., Ansmann, L. Shared Decision Making in Brustzentren in NRW: Ergebnisse einer 10-Jahres-TrendanalyseShared decision making in breast care centres in North Rhine-Westphalia: Results of a 10-year trend analysis. Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen 2019. https://doi.org/10.1016/j.zefq.2019.09.003
  • Lee, S., Groß, S.E., Pfaff, H., Dresen, A. Waiting time, communication quality, and patient satisfaction: An analysis of moderating influences on the relationship between perceived waiting time and the satisfaction of breast cancer patients during their inpatient stay. Patient Education and Counseling 2019; DOI: 10.1016/j.pec.2019.11.018
  • Lee, S., Groß, S.E., Pfaff, H., Dresen, A. Waiting time, communication quality, and patient satisfaction: an analysis of moderating influences of perceived long waiting time on the satisfaction of breast cancer patients during their inpatient stay. Patient Education and Counseling 2019; DOI: 10.1016/j.pec.2019.11.018
  • Lee, S., Groß, S.E., Pfaff, H., Dresen, A. Differences in perceived waiting time by health insurance type in the inpatient sector: an analysis of breast cancer patients in Germany. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing 2019; 56:1-11. DOI: 10.1177/0046958019875897.
  • Nowak, M., Lee, S., Karbach, U., Pfaff, H., Groß, S.E. Short length of stay and the discharge process: Preparing breast cancer patients appropriately. Patient Education and Counseling 2019. DOI: 10.1016/j.pec.2019.08.012.
  • Barteldrees, K.; Pfaff, H.; Groß, S. E.; Ansmann, L.: Gibt es einen Zusammenhang zwischen den Auditergebnissen und den Patientinnenerfahrungen in Brustzentren in Nordrhein-Westfalen? (Is there an association between audit results and patient experiences at breast centres in North Rhine-Westphalia?). Das Gesundheitswesen. DOI: 10.1055/a-0795-3388.
  • Diekmann, A.; Heuser, C.; Ernstmann, N.; Geiser, F.; Groß, S. E.; Midding, E.; Pfaff, H.; Ansmann, L.: How do breast cancer patients experience multidisciplinary tumor conferences?– A description from the patient perspective. The Breast. 44:66-72. DOI: 10.1016/j.breast.2018.12.012.
Logo Kapat
Scientific project leader
Project execution
Consortium leader
  • PD Dr. Clara Lehmann, Prof. Dr. Fätkenheuer, Klinische Infektiologie, Klinik I für Innere Medizin, Uniklinik Köln
Consortium partners
  • Prof. Dr. Martin Hellmich, Institut für Medizinische Statistik, Informatik und Epidemiologie, Universität zu Köln
  • Peter Ihle, PMV Forschungsgruppe, Universität zu Köln
Cooperation partners
  • AOK Rheinland/Hamburg
  • BARMER
  • pronova BKK
  • DAK-Gesundheit
  • Dr. Gillor, MVZ Innere Medizin
  • Drs. Stechel und Juretzko
  • Dr. Scholten, Praxis Hohenstaufenring
  • Drs. Isernhagen, Qurishi und Römer, Gemeinschaftspraxis Gotenring
  • Prof. Dr. Holtmeier, Krankenhaus Porz am Rhein gGmbH
  • Prof. Dr. Reuter, Klinikum Leverkusen gGmbH
  • Prof. Dr. Oette, Krankenhaus der Augustinerinnen gGmbH
  • Prof. Dr. Seifert, Institut für Medizinische Mikrobiologie, Immunologie und Hygiene, Uniklinik Köln
Duration
  • 04/2019 – 03/2022
Funding institution
  • Innovation Committee (Innovationsausschuss) of the Federal Joint Committee (G-BA)
Projektbeschreibung

Many infections necessitate the use of intravenous antibiotics, sometimes over the course of several weeks. In case of an outpatient parenteral antibiotic therapy (OPAT), these antibiotics are administered at home by the patient or a caregiver. This allows patients to remain in a familiar environment and avoids a hospital stay. Despite these advantages, OPAT is rarely used in German patient populations.

In this project, the execution and practicability of an OPAT will be evaluated systematically using the Cologne metropolitan region as a model. There are three main work packages in the project. As a part of the first work package, patients with an infection will receive OPAT followed by an evaluation of the OPAT effectiveness. The data that is gathered will provide information about the success of OPAT and about the satisfaction of patients and treating physicians. The second work package includes a survey of established physicians in Cologne. In the third work package, the current care situation and the relevance of OPAT will be examined using an analysis of Statutory Health Insurance (SHI) data. For this secondary data analysis, the CoRe-Net database will be used.

The Institute of Medical Sociology, Health Services Research, and Rehabilitation Science (IMVR) are involved in the evaluation of OPAT and will conduct the survey with established physicians. As a part of the evaluation, the satisfaction of patients will be conducted with a quantitative survey. To gather more in-depth information, we will also conduct interviews with selected patients based on the survey data. Furthermore, the IMVR will conduct two focus groups to identify the reasons why an implementation was successful to better inform the clinical providers. Based on the results of the focus groups, a quantitative questionnaire will be developed to identify the current attitude of established physicians in Cologne and possible barriers of OPAT implementation.

If successful, the project should help to identify the potential of the OPAT for Germany. If positive effects and feasibility can be demonstrated in the Cologne metropolitan area, the OPAT could become an important treatment option that is beneficial for many patients. The findings from this study, as well as developed concepts and structures, can later be transferred nationwide.

Logo isPO
Scientific project leader of external evaluation
Operative project leader
Project execution
Leading institution
  • Prof. Dr. Michael Hallek, Klinik I für Innere Medizin, Uniklinik Köln
Consortium leadership
  • PD Dr. Michael Kusch, Klinik I für Innere Medizin & LebensWert e.V., Uniklinik Köln
Consortium partners
  • Prof. Dr. Alexander Gerlach, Lehrstuhl für Klinische Psychologie und Psychotherapie, Universität zu Köln
  • Prof. Dr. Ullrich Graeven, Krebsgesellschaft Nordrhein-Westfalen e.V.
  • Prof. Dr. Stephanie Stock, Institut für Gesundheitsökonomie und Klinische Epidemiologie, Uniklinik Köln
  • Prof. Dr. Martin Hellmich, Institut für Medizinstatistik und Bioinformatik, Uniklinik Köln
  • Prof. Dr. Peter Haas, Medizinische Informatik, Fachhochschule Dortmund
  • Prof. Dr. Jürgen Wolf, Centrum für Integrierte Onkologie Köln Bonn
  • Uwe Schwarzkamp, LebensWert e.V.
  • PD Dr. Marcel Reiser, Praxisgemeinschaft Internistischer Onkologie und Hämatologie, Köln
  • Dr. Christina Hecker, Qualitätszirkel Dermato-Onkologie Köln
  • Ralf Rambach, Haus der Krebs-Selbsthilfe – Bundesverband e.V.
  • AOK Rheinland/Hamburg
  • BARMER
  • Techniker Krankenkasse, Landesvertretung NRW
Duration
  • 10/2017 – 09/2021
Funding institution
  • Innovationsausschuss beim Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA)
Project description

Over 420,000 people in Germany contract cancer every year. Of these, about 20% to 30% suffer from comorbid mental disorders and about 50% from anxieties and depression at the time of diagnosis and during therapy.

Although an integrated and cross-sectoral psycho-oncological care is nationally and internationally regarded as a standard, it is still not implemented in Germany.

Only 9% of 6,000 interviewed cancer patients stated that they received in-patient psycho-oncological care and 3% that they went to a cancer counselling center.

The aim of the project isPO is to develop, implement, and evaluate a psycho-oncological care programme. Therefore, structures, processes and results of care provision are described and transparently and comprehensibly documented. Quality assurance measures are conducted as well.

The specific patient-oriented goal is to reduce recurrent acute psychological stress reactions such as anxieties and depression of cancer patients within the first year after initial diagnosis. In the isPO programme, psycho-oncological care is given starting from the time of the cancer diagnosis and is provided cross-sectorally over a period of 12 months. This is done by coordinated, individualized psycho-oncological support and patient information in the conurbation of Cologne and in three rural regions in North Rhine-Westphalia. The provision of psychosocial and/or psychotherapeutic care for a cancer patient depending on his or her need is guaranteed by physician-led care networks.

As a cooperation partner in the project isPO, the IMVR conducts the independent evaluation of the care programme examining its effectiveness and quality.

The scientific monitoring is carried out as a prospective, process and outcome evaluation. Document analyses, qualitative and quantitative interviews with patients, care providers and other potential users of the isPO programme as well as analyses of health insurance data are carried out.

Publications
  • Jenniches, I., Lemmen, C., Cwik, J.C. et al. (2020). Evaluation of a complex integrated, cross-sectoral psycho-oncological care program (isPO): a mixed methods study protocol. BMJ Open 10:e034141. doi: 10.1136/bmjopen-2019-034141
Scientific and operational project leader
Duration
  • since 04/2020
Project funding
  • The study is funded by the IMVR
Project description

More information coming soon.

Publications
Results reports

Pflegerische Versorgung in Zeiten von Corona – Drohender Systemkollaps oder normaler Wahnsinn?  2. wissenschaftliche Studie zu Herausforderungen und Belastungen aus der Sichtweise von Leitungskräften (german)

Project execution
Scientific collaboration partners
  • Prof. Dr. Raymond Voltz, Dr. Kerstin Kremeike, Zentrum für Palliativmedizin, Uniklinik Köln
  • Prof. Dr. Martin Hellmich, Institut für Medizinische Statistik und Bioinformatik, Universität zu Köln
  • Prof. Dr. Karin Oechsle, Medizinische Klinik und Poliklinik, Uniklinik Hamburg-Eppendorf
  • Prof. Dr. Holger Schulz, Institut und Poliklinik für Medizinische Psychologie, Uniklinik Hamburg-Eppendorf
  • Christoph J. Rupprecht, AOK Rheinland/ Hamburg
Duration
  • 11/2020 – 10/2023
Funding institution
  • Innovation Fund of the Federal Joint Committee (G-BA)
Project description

Hospitals are the most frequent place of death in Germany with 47 %. At the same time, there is the largest dissatisfaction in terms of the dying phase. Only a small proportion of patients dying in hospital get specialized palliative care. Outside the palliative ward, care in the dying phase is often intuitive and the quality differs between the wards.

The aim of the project StiK-OV is to improve the care and support of dying persons and their relatives in hospitals. To this purpose, simple and ward-specific measures will be developed. These should lead to a structural improvement of care in the dying phase. In the first project phase, the current status of care will be determined. For this purpose, a document analysis as well as qualitative and quantitative surveys will be conducted.

Subsequently, a ward-specific action plan will be derived, which will be implemented on the respective ward. The final status survey allows for a pre-post comparison. This verifies the effectiveness of the measures developed.

Logo ecoco
Scientific lead and project management
Project employees (IMVR)
Cooperation partners
Duration
  • 05/2020 – 04/2023
Funding institution
  • Federal Ministry of Education and Research (BMBF)
Project description

The digitization of the German healthcare system, and of hospitals in particular, is currently a much-discussed topic. More and more hospitals are switching from paper-based patient records to electronic records. With the implementation of electronic patient records (EPR) in hospitals, changes are occurring in terms of communication, cooperation and coordination between professional groups.

The aim of the project is to uncover the impact of electronic documentation in hospitals on interprofessional cooperation as well as on clinical workflows.

To achieve this, both qualitative and quantitative methods are included in the study design. This longitudinal study with two measurement periods is conducted in three hospitals (Mixed Methods Longitudinal Multicenter Case Study).

Changes due to the implementation of EPRs have received little focus thus far. This research is therefore valuable for hospitals that want and will need to increase their level of digitization in the future. The insights gained about the social aspects of EPR implementation can be used for future software implementations to better assess and support intended as well as unintended consequences. Accordingly, the systematically obtained results will be used to develop a manual or guide for practice.

The research project is carried out jointly with the Technical University of Dortmund and the University of Wuppertal, which ensures scientific exchange with high quality. In order to be able to assess and answer the research questions comprehensively, regular project meetings and a cooperative evaluation of the various data sources are conducted. The IMVR coordinates the project and collects and analyzes the qualitative data together with the Technical University of Dortmund.

Logo CoRe-Net
Project management
Project employees
Cooperation partners
  • Prof. Dr. Christian Albus, Klinik für Psychosomatik und Psychotherapie, Uniklinik Kölnh (Technische Universität Dortmund)
  • Prof. Dr. Frank Jessen, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Uniklinik KölnNeu (Bergische Universität Wuppertal)
  • Prof. Dr. Ludwig Kuntz, Seminar für Allgemeine BWL und Management im Gesundheitswesen, Universität zu Köln
  • Ingo Meyer, PMV forschungsgruppe, Universität zu Köln
  • Prof. Dr. Frank Schulz-Nieswandt (Institut für Soziologie und Sozialpsychologie, Universität zu Köln)
  • Prof. Dr. Stephanie Stock, Institut für Gesundheitsökonomie und Klinische Epidemiologie (IGKE), Uniklinik Köln
  • Prof. Dr. Raymond Voltz, Zentrum für Palliativmedizin, Uniklinik Köln
  • Dr. Dr. Julia Strupp, Zentrum für Palliativmedizin, Uniklinik Köln
Duration
  • 05/2020 – 04/2023
Funding institution
  • Federal Ministry of Education and Research (BMBF)
Project description

The network is intended to bring together the fields of health services research and practice in Cologne. This will be accomplished by creating structures that promote an exchange between scientists and practitioners. Furthermore, the created structures will enable innovative health care research projects. For this purpose, a unique CoRe-Net database will be established that contains claims data, social statistics, and field data.

CoRe-Net currently includes three subprojects: LYOL-C, MenDis-CHD, and OrgValue. These projects, which examine health care across different care organizations for specific patient groups in Cologne, also aim to identify organizational characteristics hindering or facilitating the implementation of patient-centered care.

Logo Enrole-acute
Scientific management of the subproject
Project implementation (project part IMVR)
Consortium leadership
  • Martin Dichter, Ph.D (IfP)
  • Prof. Dr. Sascha Köpke (IfP)
Consortium partners
  • Prof. Dr. Stephanie Stock (IGKE)
  • Prof. Dr. Martin Hellmich (IMSB)
Cooperation partners
  • Uniklinik Köln
  • Universität Lübeck
Duration
  • 03/2021 – 02/2024
Funding institution
  • Bundesministerium für Bildung und Forschung
Project description

Every second hospitalised patient is older than 60 years. As a result, the number of cognitively impaired patients in hospital settings is increasing. Hospitalisation, the associated care and treatment are often experienced as negative stress by people with cognitive impairments (CI). These patients feel ignored, helpless or threatened. Hospital staff is conceptually insufficiently prepared for the care of people with CI. There is often a lack of expertise. Nurses themselves describe the care of people with CI in hospital as physically and mentally demanding and stressful.

Person-centred care is a promising care model to meet the needs of people with CI during hospital care. However, in order to successfully implement and establish person-centred care approaches in the hospital setting, so-called “change agents” are needed.

The project “ENROLE-Acute” pursues the following goals:

  • Participatory development of a complex intervention based on expanded nursing roles and interdisciplinary team building to implement person-centred care for hospitalised patients with CI.
  • Implementation and evaluation of person-centred care to reduce or prevent prolonged hospitalisation, challenging behaviour, delirium and pain in people with CI and reducing the burden on carers.

Person-centred care will be implemented and evaluated in a cluster randomised controlled trial.

The IMVR is responsible for the process evaluation of person-centred care, e.g. surveys of the interdisciplinary teams and patients with CI in the participating wards are planned. In addition, the patients will also be surveyed with a baseline survey, several follow-up questionnaires and individual interviews.

The aim of the project is to reduce or avoid prolonged hospital stays, challenging behaviour, delirium and pain for patients with CI as well as nursing staff’s stress.

Logo
Scientific and operational project leader
Duration
  • seit 04/2020
Project funding
  • The study is funded by the IMVR
Project description

Background: Although the conditions for digital working environments have improved, working from home is uncommon in German organizations. However, with the sudden spread of COVID-19, organizations are faced with social distancing measures in order to prevent the spreading of the virus. Therefore, the existing attendance culture needs to be discarded and replaced by an increase of working from home.

The question is, whether times like these provide the needed incentive to embrace the ongoing digital transformation at the workplace and have a lasting effect on the organizational culture.

Aim: The objective of this research project is to conduct a longitudinal study about working from home and attendance culture during COVID-19. The focus lies on the investigation of the relationships between working from home, attendance culture and burnout. In the long term we will also examine whether the newly established practice of working from home will lead to a change in the attendance culture in German organizations.

Methods: Data collection is conducted via an online survey on the social networks LinkedIn, Facebook, and Instagram. The research project targets employees who work from home during the COVID-19 pandemic. Participants who have given consent will be contacted again for a second survey.

Additionally, a qualitative interview study will be carried out with the target group from the public sector. The goal of the qualitative study is to provide information about the working from home experiences during COVID-19 with a focus on the topics of resources, demands and health.

Project leader
Project execution
Cooperation partner
  • Prof. Dr. Hans-Jürgen Andreß (Institut für Soziologie und Sozialpsychologie, Universität zu Köln)
  • Dr. Bart De Clercq (Department of Public Health, Ghent University)
  • Prof. Dr. Matthias Richter (Institut für Medizinische Soziologie, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg)
  • Prof. Dr. Alexander Schmidt-Catran (Institut für Soziologie, Goethe-Universität Frankfurt am Main)
Duration
  • 01/2018- 12/2020
Funding institution
  • Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG); Projektnummer: 388147695
Project description

The German labor market in Germany shows a positive development as employment rates have increased and unemployment rates decreased. Nevertheless, science and social organizations are alarmingly pointing to growing rates of precarious employment since the 1980s. Employment relationships that are associated with uncertainties and risks are regarded as precarious. These include non-standard working time arrangements (e.g. marginal employment or temporary employment), occupations associated with job insecurity as well as occupations based on insufficient income at household and individual level. National and international studies indicate that precarious forms of employment pose a higher health risk. Against the background of increasing flexibility in the labor market and the continuation of precarious employment relationships, an in-depth discussion and analysis of the health situation of precarious employees is indispensable.

  • What is the current relationship between subjective health and various forms of precarious employment in Germany and how has it developed over time?
  • How does the causal interaction between subjective health and various forms of precarious employment present from a longitudinal perspective?
  • What relevance do occupational and non-occupational factors have for explaining the relationship between subjective health and different forms of precarious employment?
  • What is the relationship between presenteeism and different forms of precarious employment?
  • How do different courses of precarious employment in the employment biography relate to subjective health?

Analyses are based on data from the German Socioeconomic Panel (SOEP 1984-2014) for the and data from the BIBB/BAuA Employment Survey (2011/12). Based on a theoretical explanatory model, a trend analysis will be carried out using descriptive and multivariate secondary data analyses. Causal interactions between precarious employment and subjective health are investigated on a dynamic cross-lagged panel design. The proportions of occupational and non-occupational factors explaining the relationship between precarious employment and health are determined by means of a mediator analysis within the framework of logistic regression models. In addition, the relationship between precarious employment and presentism is theoretically elaborated and empirically investigated. For the first time, the courses of precarious employment in the employment biography are identified by means of a sequence data analysis and examined for health inequalities.

Precarious employment is increasingly discussed at the international level as a new social determinant of health. . By elaborating a comprehensive model and identifying paths and mechanisms to explain the relationship between health and precarious employment, the project contributes to an expansion of knowledge. The clarification of the causal relationship is particularly relevant for possible interventions.

Publications
  • Pförtner T-K, Schmidt-Catran A (2017) In-work poverty and self-rated health in a cohort of working Germans: A hybrid approach for decomposing within-person and between-person estimates of in-work poverty status. Am J Epidemiol. doi: 10.1093/aje/kww218)

Publications (Journal contributions)


  • Mause, L., Hoffmann, J., Reimer, A., Dresbach, T., Horenkamp‐Sonntag, D., Klein, M., & Scholten, N. (2022). Response to the letter concerning our publication on parental trust and stress experience. Acta Paediatrica, 111(5), 1085-1086. https://doi.org/10.1111/apa.16286
  • Scholten, N., Mause, L., Horenkamp-Sonntag, D., Klein, M. & Dresbach, T. (2022). Initiation of lactation and the provision of human milk to preterm infants in German neonatal intensive care units from the mothers’ perspective. BMC pregnancy and childbirth, 22(1), 158. https://doi.org/10.1186/s12884-022-04468-7
  • Mause, L., Hoffmann, J., Reimer, A., Dresbach, T., Horenkamp-Sonntag, D., Klein, M. & Scholten, N. (2022). Trust in medical professionals and its influence on the stress experience of parents of premature infants. Acta Paediatrica, 111(3), 527-535. https://doi.org/10.1111/apa.16187
  • Rackerseder, J., Hornbach, C., Dicks, P., Kerek-Bodden, H. & Krieger, T. (2022). Designing a Patient-Friendly Website for Newly Diagnosed Cancer Patients with the Participatory Health Research Approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4). https://doi.org/10.3390/ijerph19041969
  • Sibert, N. T., Pfaff, H., Breidenbach, C., Wesselmann, S., Roth, R., Feick, G., Carl, G., Dieng, S., Gaber, A. A., Blana, A., Darr, C., Distler, F., Kunath, F., Bedke, J., Erdmann, J., Minner, J., Simon, J., Kwiatkowski, M., Burchardt, M., . . . Kowalski, C. (2022). Variation across operating sites in urinary and sexual outcomes after radical prostatectomy in localized and locally advanced prostate cancer. World Journal of Urology. Vorab-Onlinepublikation. https://doi.org/10.1007/s00345-022-03985-6
  • Knörr, V., Dini, L., Gunkel, S., Hofmann, J., Mause, L., Ohnhäuser, T., Stöcker, A. & Scholten, N. (2022). Use of telemedicine in the outpatient sector during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional survey of German physicians. BMC Primary Care, 23(92). https://www.doi.org/10.1186/s12875-022-01699-7
  • Lindert, L., Schlomann, L., Pfaff, H., Choi, K.-E. (2022). The Role of Psychological Wellbeing in a Cross-Provider Worksite Healthcare Management Program for Employees with Musculoskeletal Disorders. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(9), 5452. https://doi.org/10.3390/ijerph19095452
  • Salm, S., Cecon, N., Jenniches, I., Pfaff, H., Scholten, N., Dresen, A., & Krieger, T. (2022). Conducting a prospective evaluation of the development of a complex psycho-oncological care programme (isPO) in Germany. BMC Health Services Research, 22, 531. https://www.doi.org/10.1186/s12913-022-07951-1
  • Kusch, M., Labouvie, H., Schiewer, V., Talalaev, N., Cwik, J. C., Bussmann, S., Vaganian, L., Gerlach, A.L., Dresen, A., Cecon, N., Salm, S., Krieger, T., Pfaff, H., Lemmen, C., Derendorf, L., Stock, S., Samel, C., Hagemeier, A., Hellmich, M., Leicher, B., Hültenschmidt, G., Swoboda, J., Haas, P., Arning, A., Göttel, A., Schwickerath, K., Graeven, U., Houwaart, S., Kerek-Bodden, H., Krebs, S., Muth, C., Hecker, C., Reiser, M., Mauch, C., Brenner, J., Schmidt, G., Karlowsky, C., Vimalanandan, G., Matyschick, L., Galonska, L., Francke, A., Osborne, K., Nestle, U., Bäumer, M., Schmitz, K., Wolf, J. & Hallek, M. (2022). Integrated, cross-sectoral psycho-oncology (isPO): A new form of care for newly diagnosed cancer patients in Germany. BMC Health Services Research, 22, 543. https://www.doi.org/10.1186/s12913-022-07782-0
  • Kremeike, K., Ullrich, A., Schulz, H., Rosendahl, C., Boström, K., Kaur, S., Oubaid, N., Plathe-Ignatz, C., Leminski, C., Hower, K., Pfaff, H., Hellmich, M. Oechsle & Voltz, R. (2022). Dying in hospital in Germany–optimising care in the dying phase: study protocol for a multi-centre bottom-up intervention on ward level. BMC Palliative Care, 21, 67. https://www.doi.org/10.1186/s12904-022-00960-1
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  • Choi, K. E. A., Lindert, L., Schlomann, L., & Pfaff, H. (2022). “I’ll leave that to the case managers.” Healthcare Service Providers ‘Perceptions of Organizational Readiness for Change in a Randomized Controlled Trial—A Qualitative Analysis Exploring Implementation Success. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(9), 5782. https://doi.org/10.3390/ijerph19095782
  • Breidenbach, C., Heidkamp, P., Hiltrop, K., Pfaff, H., Enders, A., Ernstmann, N. & Kowalski, C. (2022). Prevalence and determinants of anxiety and depression in long-term breast cancer survivors. BMC psychiatry, 22(1), 101. https://doi.org/10.1186/s12888-022-03735-3
  • Kuske, S., Holmberg, C., Wensing, M., Reuschenbach, B., Büscher, A., Neugebauer, E., Pfaff, H., Karbach, U., Balzer, K., Köpke, S. & Ernstmann, N. (2022). Studiengänge zur Versorgungsforschung in Deutschland: aktueller Stand und zukünftige Perspektiven [Educational Programmes in Health Services Research in Germany: Current State and Future Perspectives]. Gesundheitswesen (Bundesverband der Ärzte des Öffentlichen Gesundheitsdienstes (Germany)), 84(3), 227–241. https://doi.org/10.1055/a-1276-0686
  • Ohlmeier, S., Klingler, C., Schellartz, I. & Pfaff, H. (2022). Having a Break or Being Imprisoned: Influence of Subjective Interpretations of Quarantine and Isolation on Boredom. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4). https://doi.org/10.3390/ijerph19042207
  • Cecon, N., Krieger, T., Salm, S., Pfaff, H. & Dresen, A. (2022). Salutogenesis at Work as a Facilitator for Implementation? An Explorative Study on the Relationship of Job Demands, Job Resources and the Work-Related Sense of Coherence within a Complex Healthcare Programme. Int J Environ Res (International Journal of Environmental Research and Public Health), 19(3), 1842. https://doi.org/10.3390/ijerph19031842
  • Demirer, I., Kühhirt, M., Karbach, U. & Pfaff, H. (2022). Does positive affect mediate the association of multimorbidity on depressive symptoms? Aging & mental health, 26(1), 65–76. https://doi.org/10.1080/13607863.2020.1870209
  • Krieger, T., Salm, S., Dresen, A., Arning, A., Schwickerath, K., Göttel, A., Houwaart, S., Pfaff, H. & Cecon, N. (2022). Optimizing Patient Information Material for a New Psycho-Oncological Care Program Using a Participatory Health Research Approach in Germany. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1518. https://doi.org/10.3390/ijerph19031518
  • Pförtner, T.‑K., Pfaff, H. & Elgar, F. J. (2022). Dualized Labor Market and Polarized Health: A Longitudinal Perspective on the Association between Precarious Employment and Mental and Physical Health in Germany. Journal of Health and Social Behavior, 221465211066855. https://doi.org/10.1177/00221465211066855
  • Salm, S., Mollenhauer, J., Hornbach, C., Cecon, N., Dresen, A., Houwaart, S., Arning, A., Göttel, A., Schwickerath, K., Pfaff, H., Scholten, N. & Krieger, T. (2021). Participatory Development and Preliminary Psychometric Properties of the User-Friendly Patient Information Material Checklist (UPIM-Check). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16). https://doi.org/10.3390/ijerph18168773
  • Schellartz, I., Mettang, S., Shukri, A., Scholten, N., Pfaff, H. & Mettang, T. (2021). Early Referral to Nephrological Care and the Uptake of Peritoneal Dialysis. An Analysis of German Claims Data. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16). https://doi.org/10.3390/ijerph18168359
  • Schippel, N., Hower, K. I., Zank, S., Pfaff, H. & Rietz, C. (2021). Considering the role of context when implementing government policies in hospitals: introduction of a prospective payment system for psychiatry. Journal of Health Organization and Management, ahead-of-print(ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/JHOM-01-2021-0021
  • Scholten, N., Ihle, P. & Pfaff, H. (2021). Nachhaltige Infrastruktur für die Versorgungsforschung: Der Aufbau einer regionalen, krankenkassenübergreifenden GKV-Routinedatenbank [Sustainable Infrastructure for Health Services Research: Development of a Regional SHI Routine Database]. Gesundheitswesen (Bundesverband der Ärzte des Öffentlichen Gesundheitsdienstes (Germany), 83(6), 463–469. https://doi.org/10.1055/a-1205-0751
  • Richter, S., Demirer, I., Nocon, M., Pfaff, H. & Karbach, U. (2021). When do physicians perceive the success of a new care model differently? BMC health services research, 21(1), 1058. https://doi.org/10.1186/s12913-021-07061-4
  • Pförtner, T., Pfaff, H. & Hower, K. (2021). The effect of the COVID-19 pandemic on long-term care managers’ intention to quit. European journal of public health, 31(Supplement_3), Artikel ckab165.058. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckab165.058
  • Pfaff, H. & Schmitt, J. (2021). The Organic Turn: Coping With Pandemic and Non-pandemic Challenges by Integrating Evidence-, Theory-, Experience-, and Context-Based Knowledge in Advising Health Policy. Frontiers in Public Health, 9, Artikel 727427. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.727427
  • Nowak, M., Swora, M., Karbach, U., Pfaff, H. & Ansmann, L. (2021). Associations between hospital structures, processes and patient experiences of preparation for discharge in breast cancer centers: A multilevel analysis. Health Care Management Review, 46(2), 98–110. https://doi.org/10.1097/HMR.0000000000000237
  • Pförtner, T.‑K., Hower, K., Pfaff, H. & AG Pflege, Gesundheit, Altern des Kompetenznetzes Public Health zu COVID-19. (2021). Pflegerische Versorgung in Zeiten von Corona- Drohender Systemkollaps oder normaler Wahnsinn? 2. wissenschaftliche Studie zu Herausforderungen und Belastungen aus der Sichtweise von Leitungskräften. Köln. Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR).
  • Neumann, J., Seinsche, L., Zeike, S., Lindert, L. & Pfaff, H. (2021). Homeoffice- und Präsenzkultur im öffentlichen Dienst in Zeiten der Covid-19-Pandemie: Follow-Up-Befragung. Köln. Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitation (IMVR).
  • Hower, K. I., Pfaff, H. & Pförtner, T.‑K. (2021). Is time a healer? Course of demands during the COVID-19 pandemic in long-term care: a repeated cross-sectional survey in Germany. Journal of public health (Oxford, England), 43(3), e435-e437. https://doi.org/10.1093/pubmed/fdab144
  • Heidkamp, P., Breidenbach, C., Hiltrop, K., Kowalski, C., Enders, A., Pfaff, H., Weltermann, B., Geiser, F. & Ernstmann, N. (2021). Individual courses and determinants of fear of cancer recurrence in long-term breast cancer survivors with and without recurrence. Supportive care in cancer : official journal of the Multinational Association of Supportive Care in Cancer. 29(12), 7647-7657. https://doi.org/10.1007/s00520-021-06329-z
  • Hammer, A., Arah, O. A., Mannion, R., Groene, O., Sunol, R., Pfaff, H. & Choi, K.‑E. (2021). Measuring social capital of hospital management boards in European hospitals: A validation study on psychometric properties of a questionnaire for Chief Executive Officers. BMC health services research, 21(1), 1036. https://doi.org/10.1186/s12913-021-07067-y
  • Demirer, I., Kühhirt, M., Karbach, U. & Pfaff, H. (2021). Does positive affect mediate the association of multimorbidity on depressive symptoms? Aging & mental health, 1–12. https://doi.org/10.1080/13607863.2020.1870209
  • Choi, K.‑E., Lindert, L., Schlomann, L., Samel, C., Hellmich, M. & Pfaff, H. (2021). A Cross-Provider Healthcare Management Program for Musculoskeletal Disorders: Results of a Randomized Controlled Trial in 22 German Companies. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 11844. https://doi.org/10.3390/ijerph182211844
  • Ansmann, L., Vennedey, V., Hillen, H. A., Stock, S., Kuntz, L., Pfaff, H., Mannion, R., Hower, K. I., & Cologne Research And Development Network CoRe-Net Study Group, C. (2021). Resource dependency and strategy in healthcare organizations during a time of scarce resources: evidence from the metropolitan area of cologne. Journal of health organization and management, 35(9), 211–227. https://doi.org/10.1108/JHOM-12-2020-0478
  • Niecke, A., Ramesh, I., Albus, C., Lüngen, M., Pfaff, H., Samel, C. & Peters, K. M. (2021). Chronische Schmerzen bei Menschen mit Thalidomid-Embryopathie Eine explorative Analyse zu Prävalenz, schmerzbezogenen Merkmalen und biopsychosozialen Faktoren [Chronic Pain in People Impaired by Thalidomide Embryopathy: An Explorative Analysis of Prevalence, Pain Parameters and Biopsychosocial Factors]. Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie, 71(9-10), 370–380. https://doi.org/10.1055/a-1457-2846
  • Hiltrop, K., Heidkamp, P., Breidenbach, C., Kowalski, C., Enders, A., Pfaff, H., Ansmann, L., Geiser, F. & Ernstmann, N. (2021). Involuntariness of job changes is related to less satisfaction with occupational development in long-term breast cancer survivors. Journal of cancer survivorship : research and practic. 10.1007/s11764-021-01035-5
  • Peters, S., Schaller, A., Thiel, C., Gabrys, L. & Nellessen-Martens, G.(2021). Körperliche Aktivität in der SARS-CoV-2-Pandemie: Selektiver Überblick und Perspektiven. Monitor Versorgungsforschung, 14(2), S. 53-68. http://doi.org/10.24945/MVF.02.21.1866-0533.2299
  • Beckmann, M., Dittmer, K., Jaschke, J., Karbach, U., Köberlein-Neu, J., Nocon, M., Rusniok, C., Wurster, F. & Pfaff, H. (2021). Electronic patient record and its effects on social aspects of interprofessional collaboration and clinical workflows in hospitals (eCoCo): a mixed methods study protocol. BMC health services research, 21(1), S. 377. 10.1186/s12913-021-06377-5
  • Cecon, N., Pfaff, H., Lee, S., Dresen, A. (2021). A salutogenic model predicting the need for psycho-oncological care and its utilisation-The role of generalised resistance resources and sense of coherence. Eur. J. European Journal of Cancer Care 30 (1) https://doi.org/10.1111/ecc.13335 1
  • Pfaff, H., Hammer, A., Ballester, M., Schubin, K., Swora, M. & Sunol, R. (2021). Social determinants of the impact of hospital management boards on quality management: a study of 109 European hospitals using a parsonian approach. BMC health services research, 21(1), 70. https://doi.org/10.1186/s12913-020-06053-0
  • Cecon, N., Lee, S., Pfaff, H., Dresen, A. & Groß, S. E. (2021). Development of the health behaviour scale for cancer patients (HBSCP), analysis of its factorial structure and evaluation of its psychometric properties. European Journal of Cancer Care, 30(2), e13386. https://doi.org/10.1111/ecc.13386
  • Pförtner, T., Pfaff, H., Hower, K. (2021). Will the demands by the covid-19 pandemic increase the intent to quit the profession of long-term care managers? A repeated cross-sectional study in Germany. Journal of Public Health | pp. 1–4 | doi:10.1093/pubmed/fdab081
  • Demirer, I., Bethge, M., Spyra, K., Karbach, U. & Pfaff, H. (2021). Does social support mediate the effect of multimorbidity on mental wellbeing in the German working population? A longitudinal mediation analysis using structural equation modelling. SSM – population health, 13, 100744. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100744
  • Dittmer, K., Hower, K. I., Beckmann, M., Karbach, U. & Pfaff, H. (2021). A qualitative study of the adoption of Value Stream Mapping in breast cancer centers. European journal of oncology nursing 54, 102037
  • Leidner, C., Vennedey, V., Hillen, H., Ansmann, L., Stock, S., Kuntz, L., Pfaff, H. & Hower, K. I. (2021). Implementation of patient-centred care: which system-level determinants matter from a decision maker’s perspective? Results from a qualitative interview study across various health and social care organisations. BMJ Open, 11(9), e050054. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-050054
  • Schubin, K., Pfaff, H. & Zeike, S. (2021). How managers perceive and (do not) participate in health promotion measures—results from a cross-sectional mixed-methods survey in a Large ICT company. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(18), 9708. https://doi.org/10.3390/ijerph18189708
  • Salm, S., Mollenhauer, J., Hornbach, C., Cecon, N., Dresen, A., Houwaart, S., Arning, A., Göttel, A., Schwickerath, K., Pfaff, H. et al. Participatory Development and Preliminary Psychometric Properties of the User-Friendly Patient Information Material Checklist (UPIM-Check). Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 8773. https://doi.org/10.3390/ijerph18168773
  • Seibert, M., Pfaff, H., Scholten, N. & Kuntz, L. (2021). Do trained nurses feel more psychologically safe?-Results from a multi-level modelling approach. Nursing open, 8(6), 3024–3035. https://doi.org/10.1002/nop2.1015
  • Sibert, N. T., Kowalski, C., Pfaff, H., Wesselmann, S. & Breidenbach, C. (2021). Clinicians’ knowledge and attitudes towards patient reported outcomes in colorectal cancer care – insights from qualitative interviews. BMC health services research, 21(1), 366. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06361-z
  • Seinsche, L., Neumann, J., Lindert, L., Zeike, S. & Pfaff, H. (2021). Homeoffice- und Präsenzkultur im Bereich IT und technische Dienstleistungen in Zeiten der Covid-19-Pandemie: Follow-Up-Befragung. Köln. Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR).
  • Mause, L., Hoffmann, J., Ohnhäuser, T., Gunkel, S., Stöcker, A. & Scholten, N. (2021). Work climate in pandemic times: which burdens do German physicians in primary care report? Family practice, 1–6. https://doi.org/10.1093/fampra/cmab085
  • Müller, B. S., Klaaßen-Mielke, R., Gonzalez-Gonzalez, A. I., Grandt, D., Hammerschmidt, R., Köberlein-Neu, J., Kellermann-Mühlhoff, P., Trampisch, H. J., Beckmann, T., Düvel, L., Surmann, B., Flaig, B., Ihle, P., Söling, S., Grandt, S., Dinh, T. S., Piotrowski, A., Meyer, I., Karbach, U., Harder, S.; Perera, R., Glasziou, P., Pfaff, H., Greiner, W., Gerlach, F., Timmesfeld, N., Muth, C. (2021). Effectiveness of the application of an electronic medication management support system in patients with polypharmacy in general practice: a study protocol of cluster-randomised controlled trial (AdAM). BMJ Open, 11(9), e048191. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-048191
  • Sibert, N. T., Pfaff, H., Breidenbach, C., Wesselmann, S. & Kowalski, C. (2021). Different Approaches for Case-Mix Adjustment of Patient-Reported Outcomes to Compare Healthcare Providers-Methodological Results of a Systematic Review. Cancers, 13(16), 3964. https://doi.org/10.3390/cancers13163964
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  • Ernstmann, N., Jaeger, J., Kowalski, C., Pfaff, H., Weißbach, L.: Der ältere Prostatakrebspatient: Information und Einbezug in die Therapieentscheidung. Der Urologe 2013; 52(6): 847-852.
  • Davoll, S., Kowalski, C., Kuhr, K., Ommen, O., Ernstmann, N., Pfaff, H.: ”Tendency to excuse” and patient satisfaction of those suffering with breast cancer. International Journal of Public Health 2013, 58(3): 385-93.
  • Karbach, U., Steinhausen, S., Dietrich, A., Pientka, L., Pfaff, H.: Die Umsetzung eines integrierten Versorgungsmodells für hochbetagte Menschen aus hausärztlicher Sicht. Zeitschrift für Allgemeinmedizin 2013; 89(1): 16-22.
  • Nitzsche, A., Pfaff, H., Jung, J., Driller, E.: Work-life balance culture, work-home interaction, and emotional exhaustion: a structural equation modeling approach. Journal of Occupational and Environmental Medicine 2013; 55(1): 67-73. (Link zu pubmed)

Publications (Books)


  • Knieps, F. & Pfaff, H. (Hrsg.). (2021). BKK Gesundheitsreport: Bd. 2021. Krise – Wandel – Aufbruch: Zahlen, Daten, Fakten. Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft. 
  • Knieps, F. & Pfaff, H. (Hrsg.) (2020). BKK Gesundheitsreport 2020: Mobilität – Arbeit – Gesundheit. Zahlen, Daten, Fakten mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft, Politik und Praxis. MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
BKK Gesundheitsreport 2020: Mobilität - Arbeit - Gesundheit.
  • Pfaff, H.; Zeike, S. (2019): Controlling im Betrieblichen Gesundheitsmanagement: Das 7-Schritte Modell. Wiesbaden: Gabler Verlag. DOI: 10.1007/978-3-658-16525-3.
Buchcover
  • Knieps, F.; Pfaff, H. (Hrsg.) (2019): BKK Gesundheitsreport 2019. Psychische Gesundheit und Arbeit. Zahlen, Daten, Fakten – mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft, Politik und Praxis. BKK Gesundheitsreport 2019. Berlin: Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
Buchcover

  • Pfaff, H.; Zeike, S.; Lindert, L. (2019): Evidenzbasierte psychische Gefährdungsbeurteilung – Prinzipien und Instrumente für Entscheider in der betrieblichen Praxis. Springer
Buchcover
  • Knieps, F.; Pfaff, H. (Hrsg.) (2018): Arbeit und Gesundheit Generation 50+. Zahlen, Daten, Fakten mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft, Politik und Praxis. Berlin: Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
  • Knieps, F.; Pfaff, H. (Hrsg.) (2017): BKK Gesundheitsreport 2017. Digitale Arbeit- Digitale Gesundheit. Zahlen, Daten, Fakten mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft, Politik und Praxis. Berlin: Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
  • Pfaff, Holger.; Neugebauer, Edmund A. M.; Glaeske, Gerd; Schrappe, Matthias (2017): Lehrbuch Versorgungsforschung. Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgard: Schattauer. 2., vollständig überarbeitete Auflage.
Buchcover
  • Knieps, F., Pfaff, H. (Hrsg.): Gesundheit und Arbeit: Zahlen, Daten, Fakten – mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft ; BKK-Gesundheitsreport 2016. Berlin: Medizinisch Wiss. Verl.-Ges.; 2016.
Buchcover

  • Knieps, F., Pfaff, H. (Hrsg.): Langzeiterkrankungen: Zahlen, Daten, Fakten – Zahlen, Daten, Fakten – mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft ; BKK-Gesundheitsreport 2015. Berlin: Medizinisch Wiss. Verl.-Ges.; 2015.
Buchcover

  • Dederich, M., Beck, I., Antor, G., & Bleidick, U. (Eds.). (2015). Handlexikon der Behindertenpädagogik: Schlüsselbegriffe aus Theorie und Praxis (3., erweiterte und überarbeitete Auflage). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hg.) (2015): Palliativversorgung in Deutschland. Perspektiven für Praxis und Forschung. Stellungnahme. 1. Auflage. Halle an der Saale.
  • Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hg.) (2015): Palliativversorgung in Deutschland. Perspektiven für Praxis und Forschung. Kurzfassung der Stellungnahme. 1. Auflage. Halle an der Saale.
  • Knieps, F., Pfaff, H. (Hrsg.): Gesundheit in Regionen : Zahlen, Daten, Fakten ; BKK Gesundheitsreport 2014. Berlin: Medizinisch Wiss. Verl.-Ges.; 2014.
Buchcover
  • Fuß, S., Karbach, U.: Grundlagen der Transkription : Eine praktische Einführung. Opladen: Budrich ; 2014.
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  • Karbach, U.: Management von Organisationen und Personal im Gesundheitswesen: Versorgungsforschung ; Innovative Versorgungskonzepte. Hamburg: Hamburger Fern-Hochschule ; 2014.
  • Ansmann, L.: Die Arzt‐Patient Interaktion und der Kontext Krankenhaus : Untersuchungen zu sozialer Unterstützung durch Ärzte in der Versorgung von Brustkrebspatienten. Köln: Universität zu Köln ; 2014.
  • Lehner, B. S.: Work Engagement als Indikator gesundheitlichen Wohlbefindens: Die Rolle sozialer Ressourcen in unterschiedlichen beruflichen Settings. Köln: Universität zu Köln ; 2014.
  • Anders, B.: Direkte, indirekte und intangible Kosten nach einem schweren Trauma bis zur beruflichen Wiedereingliederung – eine empirische Analyse von 113 schwer verletzten Patienten. Köln: Universität zu Köln ; 2014.
  • Schmidt, A.: Gesund trotz Rauchen? Psychosoziale Risiko- und Schutzfaktoren zur enstehung von Myokardinfarkten und Bronchialkarzinom bei Rauchern und Ex-Rauchern. Köln: Universität zu Köln ; 2013.
  • Nitzsche, A.: Work-Life-Balance und Gesundheit – Hat das Zusammenspiel von Erwerbsarbeit und Privatleben einen Einfluss auf emotionale Erschöpfung und depressive Symptome bei Beschäftigten? Köln: Universität zu Köln ; 2013.
  • Nitzsche, A.: Work-Life-Balance: Ein Wettbewerbsvorteil für KMU. Dortmund: IVAM e.V. ; 2013.
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  • Thüm, S.: Der Zusammenhang zwischen Vertrauen und psychosozialer Versorgung durch Ärzte. Köln: Universität zu Köln ; 2013.
  • Hammer, A.: Zur Messung von Sicherheitskultur in deutschen Krankenhäusern. Köln: Universität zu Köln ; 2012.
  • Ernstmann, N.: Interaktion und Organisation als Gegenstand der Versorgungsforschung. Köln: Universität zu Köln ; 2011.
  • Jung, J.: Präventive Versorgung zur Raucherentwöhnung durch Primärärzte – Entwicklung eines Erhebungsinstrumentes zur patientenbasierten Erfassung der Versorgungssituation -. Köln: Universität zu Köln ; 2011.
  • Köhler, T.: Betriebliche Gesundheitsförderung, Betriebliches Gesundheitsmanagement und Innovationsklima : eine Organisationsanalyse bei deutschen Banken und Versicherungen. Köln: Universität zu Köln ; 2011.
  • Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011.
Buchcover
  • Kowalski, C.: Vertrauen, Sozialkapital und Gesundheit : Untersuchungen zu den Determinanten von Vertrauen und dem Zusammenhang zwischen Sozialkapital und emotionaler Erschöpfung. Köln: Universität zu Köln ; 2010.
  • Raspe, H., Pfaff, H., Härter, M., Hart, D., Koch-Gromus, U., Schwartz, F. W., Siegrist, J., Wittchen, H.-U., Wissing, F.: Versorgungsforschung in Deutschland: Stand, Perspektiven, Förderung : Stellungnahme ; Standpunkte. Weinheim: Wiley-VCH 2010.
Buchcover
  • Karbach, U.: Medizinische Leitlinien: Ärztliche Deutungsmuster und Leitlinienkonformität – Eine Annäherung. Berlin: LIT-Verl.; 2010.
Buchcover
  • Driller, E., Karbach, U., Stemmer, P., Gaden, U., Pfaff, H., Schulz-Nieswandt, F.: Ambient Assisted Living: Technische Assistenz für Menschen mit Behinderung. Freiburg, Breisgau: Lambertus; 2009.
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  • Driller, E., Alich, S., Karbach, U., Pfaff, H., Schulz-Nieswandt, F.: Die INA-Studie: Inanspruchnahme, soziales Netzwerk und Alter am Beispiel von Angeboten der Behindertenhilfe. Freiburg, Breisgau: Lambertus; 2008.
Buchcover

  • Pfaff, H., Plath, S.-C., Köhler, T., Krause, H.: Gesundheitsförderung im Finanzdienstleistungssektor: Prävention und Gesundmanagement bei Banken und Versicherung. Berlin: Edition Sigma; 2008.
Buchcover

  • Schmidt, A.: Berufliche Gratifikationskrisen und Nikotinabhängigkeit: Gibt es einen Zusammenhang? Saarbrücken: VDM-Verl. Dr. Müller.; 2008.
Buchcover

  • Hammer, A.: Medizinische Soziologie als interdisziplinäre Wissenschaft vor dem Hintergrund des soziodemographischen Wandels. Saarbrücken: VDM-Verl. Dr. Müller; 2008.
Buchcover

  • Ernstmann, N.: Determinanten der subjektiven Nutzenbewertung der elektronischen Gesundheitskarte und des elektronischen Rezepts. Berlin: LIT-Verl.; 2008.
Buchcover

  • Driller, E.: Burnout in helfenden Berufen: Eine Darstellung am Beispiel pädagogisch tätiger Mitarbeiter der Behindertenhilfe. Münster: LIT-Verl.; 2008.
Buchcover

  • Löffert, S.: Psychometrische Überprüfung der Messung von moralischer Urteilsfähigkeit: Grundlagen und Anwendung. Saarbrücken: VDM-Verl. Dr. Müller; 2007.
Buchcover
  • Ernstmann, N.: Externer Vergleich der Ergebnisqualität stationärer Depressionstherapie: Grundlagen und Anwendung. Saarbrücken: VDM-Verl. Dr. Müller; 2007.
Buchcover

Publications (Book contributions)


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  • Hildebrandt, H., Bahrs, O., Borchers, U., Glaeske, G., Griewing, B., Härter, M., Hanneken, J., Hilbert, J., Klapper, B., Klitzsch, W., Köster-Steinebach, I., Kurscheid, C., Lodwig, V., Pfaff, H., Schaeffer, D., Sturm, H., Schrappe, M., Wehkamp, K.‑H. & Wild, D. (2021). Integrierte Versorgung – jetzt! In H. Hildebrandt, R. Stuppardt & B. Augurzky (Hrsg.), Gesundheitswesen in der Praxis. Zukunft Gesundheit – regional, vernetzt, patientenorientiert (S. 1–2). medhochzwei Verlag.
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  • Pfaff H., Schubin K. (2021). Zukünftige Gesundheitsrisiken: Was kommt auf die Gesellschaft zu?. In B. Badura, A. Ducki, H. Schröder, M. Meyer (Hrsg.). Fehlzeiten-Report 2021. Springer, Berlin, Heidelberg.https://doi.org/10.1007/978-3-662-63722-7_4
  • Hower, K. & Winter, W. (2021). Pandemiebedingte Herausforderungen in der Pflege – Ansätze für die Betriebliche Gesundheitsförderung. In B. Badura, A. Ducki, H. Schröder & M. Meyer (Hrsg.), Fehlzeiten-Report: Bd. 2021. Fehlzeiten-Report 2021: Betriebliche Prävention stärken – Lehren aus der Pandemie (1. Aufl., S. 379–396). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-63722-7_23
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  • Pfaff H., Lindert L., Zeike S. (2020) Das MIKE-Instrumentarium. In: Evidenzbasierte psychische Gefährdungsbeurteilung. essentials. Springer, Wiesbaden: S. 31-34.
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  • Pfaff, H.; Zeike, S. (2018): Arbeit und Gesundheit in der Generation 50+: Ein Überblick. In: Knieps, F.; Pfaff, H. (Hrsg.): „Arbeit und Gesundheit in der Generation 50+“.BKK Gesundheitsreport 2018. Zahlen, Daten, Fakten mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft, Politik und Praxis. Berlin: MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
  • Nowak, M.; Karbach, U.; Pfaff, H. (2018): Entlassmanagement im internationalen Kontext. In: Eble, S.; Miedke, J.; Khan, N. (Hrsg.): Entlassmanagement. Konzepte, Methoden, Umsetzung. Berlin: MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft. 1. Auflage. S. 65-72.
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  • Pfaff, H.; Dierks, M.-L. (2017): Der Innovationsfonds aus Sicht des Expertenbeirats. In: Volker Eric Amelung, Susanne Eble, Helmut Hildebrandt, Franz Knieps, Ralph Lägel, Susanne Ozegowski et al. (Hg.): Innovationsfonds: Impulse für das deutsche Gesundheitssystem. Berlin: MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft 2017;1. Auflage, neue Ausgabe: S. 49 – 54.
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  • Moormann, T.; Bothe, P.; Huber, M. (2017): BGM-innovativ – Arbeitsplatznahes, trägerübergreifendes Versorgungsmanagement der Betriebskrankenkassen. In: Volker Eric Amelung, Susanne Eble, Helmut Hildebrandt, Franz Knieps, Ralph Lägel, Susanne Ozegowski et al. (Hg.): Innovationsfonds: Impulse für das deutsche Gesundheitssystem. Berlin: MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, 2017; 1. Auflage, neue Ausgabe: S. 272 – 278.
  • Pfaff, H.; Zeike, S. (2016): Gesundheit und Arbeit: Ein Überblick. In: Knieps, F.; Pfaff, H. (Hrsg.): „Gesundheit und Arbeit“. BKK Gesundheitsreport 2016. Zahlen, Daten, Fakten mit Gastbeiträgen aus Wissenschaft, Politik und Praxis. Berlin: MWV Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
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  • Pfaff, H., Zeike, S.: Gesundheit und Arbeit: ein Überblick. In: Knieps, F., Pfaff, H. (Hrsg.): Gesundheit und Arbeit: Zahlen, Daten, Fakten : BKK Gesundheitsreport 2016. Berlin: Medizinisch Wiss. Verl.-Ges.: S. 25–31.
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  • Chenot, Regine; Stock, Johannes; Broge, Björn; Engeser, Peter; Szecsenyi, Joachim (2012): QISA: Das Qualitätsindikatorensystem für die ambulante Versorgung – Das Beispiel Palliativversorgung in der Hausarztpraxis. In: Christian Günster, Joachim Klose und Norbert Schmacke: Versorgungs-Report 2012. Schwerpunkt: Gesundheit im Alter. Hg. v. Christian Günster, Joachim Klose und Norbert Schmacke. Stuttgart: Schattauer, S. 303–312.
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  • Karbach, U.: 5.5.5 Gesellschaftliche Einflüsse auf Gesundheit und Krankheit: Individuum und Gesellschaft. In: Baumgärtel, F., Al-Abtah, J.: I care – Pflege. Stuttgart: Thieme, 2016: S. 112-114.
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  • Karbach, U.: 5.5.2 Pathogenese und Salutogenese. In: Baumgärtel, F., Al-Abtah, J.: I care – Pflege. Stuttgart: Thieme, 2016: S. 104–105.
  • Karbach, U.: 5.5.1 Gesundheit und Wohlbefinden. In: Baumgärtel, F., Al-Abtah, J.: I care – Pflege. Stuttgart: Thieme, 2016: S. 103.
  • Pfaff, H. (2015). Betriebliches Gesundheits- und Versorgungs-Management (BGVM): eine Zukunftsaufgabe. In: C. Trittin (Hrsg.), Gesundheitsanalyse: Vol. 35. Versorgungsforschung. zwischen Routinedaten, Qualitätssicherung und Patientenorientierung (pp. 273–280). Siegburg: Asgard Verlagsservice GmbH.
  • Nitzsche, Anika; Kramer, Julia (2015): Förderung der Work-Life-Balance-Kultur – Ein Thema der Betrieblichen Gesundheitsförderung am Beispiel einer High-Tech-Industrie. In: Bernhard Badura, Antje Ducki, Helmut Schröder, Joachim Klose und Markus Meyer (Hg.): Fehlzeiten-Report 2015. Neue Wege für mehr Gesundheit – Qualitätsstandards für ein zielgruppenspezifisches Gesundheitsmanagement. Aufl. 2016. Berlin: Springer Berlin (Fehlzeiten-Report, 2015), S. 97–104.
  • Pfaff, H., Scholten, N.: Regionale Versorgungsungleichheit: ein konzeptioneller Überblick. In: Knieps, F., Pfaff, H. (Hrsg.): Gesundheit in Regionen : Zahlen, Daten, Fakten ; BKK Gesundheitsreport 2014. Berlin: Medizinisch Wiss. Verl.-Ges.; 2014: S. 23–30.
  • Stock, S., Gloede, T.,Müller, D., Pfaff, H., Ernstmann, N.: Schnittstelle Gesundheitsökonomie und Versorgungsforschung – zwischen Effizienz und Effektivität. In: Matusiewicz, D. (Hrsg.): Gesundheitsökonomie. Bestandsaufnahme und Entwicklungsperspektiven. Berlin: Duncker & Humblot; 2014: S. 187–209.
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  • Hammer, A., Karbach, U., Scholten, N., Pfaff, H.: Sozialkapital und Patientensicherheit aus Sicht ärztlicher Direktoren – Ergebnisse einer deutschlandweiten Befragung. In: Klauber, J. (Hrsg.): Krankenhaus-Report 2014 : Schwerpunkt: Patientensicherheit. Stuttgart: Schattauer; 2014: S. 69-77.
  • Ernstmann, N.: Versorgungsforschung. In: Wirtz, M. A. (Hrsg.): Dorsch – Lexikon der Psychologie. 16. Aufl. Bern: Huber; 2013: 1635-1636.
  • Pfaff, H.: Optionsstress und Zeitdruck. In: Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (Hrsg.): Immer schneller, immer mehr : Psychische Belastung bei Wissens- und Dienstleistungsarbeit. Wiesbaden: Springer VS; 2013: 113-143.
  • Pfaff, H., Kowalski, C.: “Präventionspfade” zwischen Betriebs- und Hausarzt: Das ÄrBeK-Projekt. In: Burger,S. (Hrsg.): Alter und Multimorbidität – Herausforderungen an die Gesundheitsversorgung und die Arbeitswelt. Heidelberg: Medhochzwei-Verl.; 2013: 261-272.
  • Pfaff, H.: Rehabilitationskompetenz und Beschäftigungsfähigkeit: Die Sicht der rehabilitativen Versorgungsforschung. In: Deutsche Rentenversicherung Bund (Hrsg.): Rehabilitation sichert Beschäftigungsfähigkeit : Reha-Forum der Deutschen Rentenversicherung Bund 10. und 11 Oktober in Berlin ; Medizinisch-beruflich orientierte Rehabilitation – MBOR. Berlin: Deutsche Rentenversicherung Bund; 2013: S. 63-79.
  • Pfaff, H., Bentz, J., Ommen, O., Ernstmann, N.: Qualitative und quantitative Methoden der Datengewinnung. In: Schwartz, F. W.; Walter, U.; Siegrist, J.; Kolip, P.; Leidl, R.; Dierks, M. L.; Busse, R.; Schneider, N. (Hrsg.): Public Health : Gesundheit und Gesundheitswesen. München: Urban & Fischer; 2012. S. 451-467.
  • Pfaff, H.: Erholungsfähigkeit sichern: Das Konzept der Input-Kontrolle. In: Schröder, J., Schmidt, A.: Themenband X – 10. BGF-Symposium: Den Akku wieder aufladen – Regenerationsfähigkeit in der Arbeitswelt von morgen. Köln: BGF Institut für Betriebliche Gesundheitsförderung; 2012: S. 11-29.
  • Pfaff, H., Gloede, T., Driller, E.: Warum sind Beschäftigte in den Sozialberufen häufiger psychisch krank? In: Schröder, J., Schmidt, A. (Hrsg.): 9. BGF-Symposium : Psychische Erkrankungen ; Betriebliche Ursachen und Maßnahmen. Köln: BGF Institut für Betriebliche Gesundheitsförderung; 2012. S. 27-41.
  • Pfaff, H., Driller, E.: Organisationsentwicklung. In Hensen, G., Hensen, P. (Hrsg.): Gesundheits- und Sozialmanagement : Leitbegriffe und Grundlagen modernen Managements. Stuttgart: Kohlhammer; 2012. S. 195-207.
  • Stieler-Lorenz,B., Jung, J., Pfaff, H.: Gesundheitsförderliche Prozessoptimierung zur Reduzierung psychischer Beanspruchungen/Stress in der ITK-Branche – Konsequenzen für die Führung. In: Badura, B., Ducki, A., Schröder, H., Klose, J., Macco, K. (Hrsg.): Fehlzeiten-Report 2011 : Führung und Gesundheit ; Zahlen, Daten, Analysen aus allen Branchen der Wirtschaft. Berlin: Springer; 2011. S. 159-168.
  • Pfaff, H.: Flexibilität und Sicherheit – Herausforderungen für das Personal. In: Lucas, T.-M., Frese, F. (Hrsg.): Personal & Entwicklung : Dokumentation 8. Kongress der JG-Gruppe 26. und 27. November 2010. Köln: Josefs-Gesellschaft; 2011. S. 18-26.
  • Driller, E.: Burnout – Definition und Verbreitung. In: Lucas, T.-M., Frese, F. (Hrsg.): Personal & Entwicklung : Dokumentation 8. Kongress der JG-Gruppe 26. und 27. November 2010. Köln: Josefs-Gesellschaft; 2011. S. 27-31.
  • Pfaff, H., Ernstmann, N., Driller, E., Karbach, U., Kowalski, C., Jung, J., Nitzsche, A., Ommen, O.: Veränderungsresistent oder durch Veränderungen resistent geworden? In: Kowalski, H. (Hrsg.): Veränderungen ökonomisch erfolgreich und gesund gestalten. Köln: BGF Institut für Betriebliche Gesundheitsförderung; 2011. S. 11-26.
  • Pfaff, H., Ernstmann, N., Driller, E., Jung, J., Karbach, U., Kowalski, C., Nitzsche, A., Ommen, O.: Elemente einer Theorie der sozialen Gesundheit. In: Schott,T., Hornberg, C (Hrsg.): Die Gesellschaft und ihre Gesundheit : 20 Jahre Public Health in Deutschland: Bilanz und Ausblick einer Wissenschaft. Wiesbaden: VS, Verl. für Sozialwiss; 2011. S. 39-68.
  • Pfaff, H., Schrappe, M.: Einführung in die Versorgungsforschung. In: Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011. S. 1-39.
  • Steinhausen, S., Ommen, O., Kowalski, C., Pfaff,H.: Arzt-Patient-Kommunikation. In: Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011. S. 49-52.
  • Kowalski, C., Ommen, O., Steinhausen, S., Pfaff, H.: PRO: Patientenzufriedenheit und ihre Determinanten. In: Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011. S. 68-71.
  • Ernstmann, N., Ommen, O., Pfaff, H.: Patientenbefragung. In: Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011. S. 72-75.
  • Ernstmann, N., Driller, E., Karbach, U., Bartholomeyczik, S., Pfaff, H.: Menschen mit Behinderung. In: Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011. S. 236-240.
  • Wirtz, M., Albert, U. S., Bornemann, R., Ernstmann, N., Höhmann, U., Ommen, O., Pfaff, H.: Versorgungsnahe Organisationsforschung. In: Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011. S. 284-289.
  • Pfaff, H., Nellessen-Martens, G.: Klinische Fachgebiete: Einführung. In: Pfaff, H., Neugebauer, E. A. M., Glaeske, G., Schrappe, M. (Hrsg.): Lehrbuch Versorgungsforschung : Systematik – Methodik – Anwendung. Stuttgart: Schattauer; 2011. S. 330-331.
  • Pfaff, H., Driller, E.: Burnout in helfenden Berufen – am Beispiel pädagogisch tätiger Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter der Behindertenhilfe. In: Niehaus, M., Bergedick, A., Zillken, U. (Hrsg.): Behinderung und Alter – “Älter werdende Mitarbeiterschaft in Alten- und Behinderteneinrichtungen” : Vorträge und Workshops der 18. Fachtagung “Behinderung und Alter” 2009 an der Humanwissenschaftlichen Fakultät der Universität Köln. Köln: Kuratorium Deutsche Altershilfe; 2010. S. 79-103.
  • Pfaff, H., Jung, J., Kowalski, C., Nitzsche, A.: Zustands- und Zusammenhangskennzahlen für ein schlankes betriebliches Gesundheitsmanagement. In: Kastner, M. (Hrsg.): Leistungs- und Gesundheitsmanagement – psychische Belastung und Altern, inhaltliche und ökonomische Evaluation : Tagungsband zum 8. Dortmunder Personalforum. Lengerich: Pabst Science Publishers; 2010. S. 135-150.
  • Jung, J., Nitzsche, A., Pfaff, H.: Diagnostik der Präventionsreife in Unternehmen der deutschen ITK-Branche – Das Teilprojekt PräDiag des Verbundprojektes PräKoNet. In Gatermann, I., Fleck, M. (Hrsg.): Innovationsfähigkeit sichert Zukunft: Beiträge zum 2 Zukunftsforum Innovationsfähigkeit des BMBF. Berlin: Duncker & Humblot; 2010. S. 217-221.
  • Jung, J., Nitzsche, A., Pfaff, H.: Das Konzept “Gesundheitsförderungsreife” und dessen Anwendung in wissensbasierten Unternehmen. In: Becke, G., Klatt, R., Schmidt, B., Stieler-Lorenz, B., Uske, H. (Hrsg.): Innovation durch Prävention : Gesundheitsförderliche Gestaltung von Wissensarbeit. Bremerhaven: Wirtschaftsverlag NW; 2010. S. 251-270.
  • Steinhausen, S., Pfaff, H., Janßen, C., Thüm, S., Neugebauer, E., Lefering, R., Ommen, O.: Arzt und Patient in der Begegnung – Wie Kommunikationsschulungen dazu beitragen können, die Arzt-Patienten-Interaktion zu verbessern und das Vertrauen zu erhöhen. In: Witt, C. (Hrsg.): Der gute Arzt aus interdisziplinärer Sicht : Ergebnisse eines Expertentreffens. Essen: KVC-Verl.; 2010. S. 207-230.
  • Jung, J., Kowalski C., Pfaff H.: Betriebliches Gesundheitsmanagement und alternde Belegschaften – eine Untersuchung in der deutschen Informationstechnologie und Kommunikations- (ITK-)Branche. In: Badura, B., Schröder, H., Klose, J., Macco, K. (Hrsg.): Fehlzeiten-Report 2010 : Vielfalt managen: Gesundheit fördern – Potenziale nutzen ; Zahlen, Daten, Analysen aus allen Branchen der Wirtschaft. Heidelberg: Springer; 2010. S. 175-182.
  • Jung, J.; Neumann, M.; Ernstmann, N.; Wirtz, M.; Staratschek-Jox, A.; Wolf, J.; Pfaff, H.: „SmoCess-GP” (Smoking Cessation Interventions by General Practitioniers) – ein Messinstrument zur patienten-basierten Erfassung der primärärztlichen Versorgung zur Raucherentwöhnung. In: Kirch, W.; Middeke, M.; Rychlik, R. (Hrsg.): Aspekte der Prävention. Stuttgart: Thieme; 2010. S. 30-38.
  • Pfaff, H., Ommen, O., Ernstmann, N., Schrappe, M.: Versorgungsforschung. In: Lauterbach, K. W.; Lüngen, M.; Schrappe, M. (Hrsg.): Gesundheitsökonomie, Management und Evidence-based Medicine: Handbuch für Praxis, Politik und Studium. Stuttgart: Schattauer; 2010. S. 20-25.
  • Nitzsche, A.; Driller, E.; Kowalski, C.; Pfaff, H.: Organisationskrankheit Burnout. In: Badura, B.; Walter, U.; Hehlmann, T. (Hrsg.): Betriebliche Gesundheitspolitik: Der Weg zur gesunden Organisation. Berlin: Springer; 2010. S. 389-409.

Publications (Series of publications)


  • Krieger T., Salm S., Cecon N., Pfaff H., Dresen A.: Ergebnisbericht der zweiten externen formativen Evaluation des Projekts isPO – integrierte, sektorenübergreifende Psychoonkologie (FE.2.0). Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln (Ergebnisbericht 03-2021), ISSN: 2190-8257.
  • Hildebrandt, H., Bahrs, O., Bochers, U., Glaeske, G., Griewing, B., & Härter, M. et al. (2020). Integrierte Versorgung als nachhaltige Regelversorgung auf regionaler Ebene – TEIL I. Vorschlag für eine Neuausrichtung des deutschen Gesundheitssystems.
  • Pförtner. T.-K., Siegrist, J., von dem Knesebeck, O. & Wahrendorf, M. (2020). Gesundheitliche Folgen der COVID-19 Pandemie bei prekär Beschäftigten. Kompetenznetz Public Health COVID-19.
  • Jenniches I., Salm S., Cecon N., Pfaff H., Dresen A.: Ergebnisbericht der prospektiven externen Evaluation des Projektes isPO – integrierte, sektorenübergreifende Psychoonkologie. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln (Ergebnisbericht 01-2019).
  • Jenniches I., Salm S., Cecon N., Pfaff H., Dresen A.: Ergebnisbericht der prospektiven externen Evaluation des Projektes isPO – integrierte, sektorenübergreifende Psychoonkologie. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln (Ergebnisbericht 01-2019).
  • Ansmann, L., Pfaff, H., Bootz, S., Hower, K.: Mitarbeiter*innenfragebogen zur Evaluation des Fitkids-Programms zur Kinderorientierung in Drogenberatungsstellen zu T0 (EVA-TOM) : Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln (Forschungsbericht 03-2016).
  • Groß, S. E., Alich, M., Ansmann, L., Pfaff, H.: Patientenbefragung 2015. Befragung in den von der Deutschen Krebsgesellschaft e. V. zertifizierten Darmkrebszentren. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln (Forschungsbericht 02-2016).
  • Groß, S. E., Alich, M., Ansmann, L., Pfaff, H.: Patientenbefragung 2015. Befragung in den von der Deutschen Krebsgesellschaft e. V. zertifizierten Brustkrebszentren. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 01-2016)
  • Ansmann, L., Hower, K., Pfaff, H., (2015): Kölner Patientenfragebogen für Brustkrebs 2.0 (KPF-BK 2.0) Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln, 03-2015).
  • Ansmann, L., Alich, M., Pfaff, H., (2015): Patientenbefragung 2014. Befragung in den von der Deutschen Krebsgesellschaft e. V. zertifizierten Brustkrebszentren. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln, 01-2015).
  • Pfaff, H., Ernstmann, N., ; Kowalski, C.,  Deters, A., Schellartz, I., Schlomann, L. et al. (2014): Befragung der Brustkrebszentren 2013 PIAT-Studie. Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie,Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaften (IMVR) der Universität zu Köln, 06-2014).
  • Pfaff, H., Ernstmann, N., ; Kowalski, C.,  Deters, A., Schellartz, I., Schlomann, L et al. (2014): Zweiter Fragebogen zum Informationsbedarf bei Brustkrebs (T2 post-op) PIAT-Studie. Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie,Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaften (IMVR) der Universität zu Köln, 04-2014).
  • Pfaff, H., Ernstmann, N., Kowalski, C., Deters, A., Schellartz, I., Halbach, S., Schmidt, A.: Fragebogen zum Informationsbedarf bei Brustkrebs (T1 post-op) PIAT-Studie : Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 03-2014)
  • Pfaff, H., Alich, M., Ansmann, L., Kowalski, C.: Patientenbefragung 2013 : Befragung in den von der Deutschen Krebsgesellschaft e. V. zertifizierten Darmkrebszentren. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 02-2014)
  • Pfaff, H., Alich, M., Ansmann, L., Kowalski, C.: Patientenbefragung 2013 : Befragung in den von der Deutschen Krebsgesellschaft e. V. zertifizierten Brustkrebszentren. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 01-2014)
  • Pfaff, H., Ernstmann, N., Gloede, T. D., Groß, S. E., Ansmann, L., Jung, J., Baumann, W., Wirtz, M., Nitzsche, A., Neumann, M.: Arbeitsbedingungen und Arzt-Patient-Beziehung in der Onkologie: Fragebogen für  niedergelassene Hämatologen und Onkologen (WIN ON Doc) : Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 02-2013)
  • Pfaff, H., Ansmann, L., Kowalski, C.: Mitarbeiterfragebogen für Zentren (MAZE) : Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 01-2013)
  • Pfaff, H., Alich, M., Kowalski, C.: Patientenbefragung 2011/12 : Befragung in den von der Deutschen Krebsgesellschaft e. V. zertifizierten Brustzentren. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 04-2012)
  • Pfaff, H., Ansmann, L., Possel, D., Sauter, S., Kowalski, C.: Fragebogen für Schlüsselpersonen in Brustzentren (FRITZ) : Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 03-2012)
  • Pfaff, H., Ansmann, Kowalski, C.: Work Environment & Patient Outcomes : Abschlussbericht zur Studie “Begleitende Versorgungsforschung im Rahmen der Einführung von Brustzentren in Nordrhein-Westfalen” (EBRU II). Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 02-2012)
  • Pfaff, H., Ansmann, L., Possel, D., Sauter, S., Kowalski, C.: Mitarbeiterbefragung in den nord-rhein-westfälischen Brustzentren 2010/2011 : Ergebnisbericht. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 01-2012)
  • Pfaff, H., Ansmann, L., Kowalski, C. Befragung von Schlüsselpersonen in von der Deutschen Krebsgesellschaft zertifizierten Brustkrebszentren 2011 ; Ergebnisbericht. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 07-2011)
  • Nitzsche, A., Kallmeyer, J., Hofmann, A., Diener, S., Pfaff, H. Gestaltung der Balance von Flexibilität und Stabilität durch implizite Vereinbarungen in der Mikro- und Nanotechnologie-Industrie – GeMiNa – Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 06-2011)
  • Pfaff, H., Hammer, A., Ommen, O., Ernstmann, N., Günster, C., Heller, G. Auswirkungen unterschiedlicher Trägerstrukturen von Krankenhäusern auf die Qualität der Krankenversorgung der Bevölkerung (ATräK) : Modul 1. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 05-2011)
  • Pfaff, H., Karbach, U.: Begleitende Versorgungsforschung im Rahmen des Integrierten Versorgungsmodells proSenior. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie,Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 04-2011)
  • Pfaff, H., Alich, M., Kowalski, C. Patientenbefragung 2010 : Ergebnisse von der Deutschen Krebsgesellschaft e.V. veranlassten Befragung in zertifizierten Brustkrebszentren. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 03-2011)
  • Pfaff, H., Nitzsche, A., Lehner, B., Jung, J. Der Mitarbeiterfragebogen im Projekt PräKoNeT : Kennzahlenhandbuch. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 02-2011)
  • Pfaff, H., Ansmann, L., Possel, D., Sauter, S., Kowalski, C. Begleitende Versorgungsforschung  im Rahmen der Einführung von Brustzentren in Nordrhein-Westfalen: Brustzentren- und Mitarbeiterbefragung : Zwischenbericht. Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 01-2011)
  • Steinhausen, S., Thüm, S., Ommen, O., Lefering, R., Tecic, T., Althaus, A., Schneider, A., Moser, K., Neugebauer, E., Bouillon, B., Pfaff, H. Codebuch zur Befragung nach 6 Wochen (Follow-up Prä-Phase) : Advanced Trauma Psychosocial Support (DFG Förderkennzeichen PF 407/2-1). Veröffentlichungsreihe des Instituts für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR) der Universität zu Köln. (Forschungsbericht 02/2010).
  • Pfaff, H., Hammer, A., Ommen, O., Ernstmann, N., Günster, C., Heller, G. Abschlussbericht : Auswirkungen unterschiedlicher Trägerstrukturen von Krankenhäusern auf die Qualität der Krankenversorgung der Bevölkerung (ATräK) ; Modul 1. Veröffentlichungsreihe des Zentrum für Versorgungsforschung Köln (ZVFK), Medizinische Fakultät der Universität zu Köln 2009. (Forschungsbericht 01/2010)
  • Pfaff, H., Ernstmann, N., Karbach, U. Abschlussbericht : Exploration und Priorisierung von Patientenpräferenzen im Rahmen der Entwicklung von Ergebnisqualitätsindikatoren ; Rahmenkonzept. Veröffentlichungsreihe des Zentrum für Versorgungsforschung Köln (ZVFK), Medizinische Fakultät der Universität zu Köln (Forschungsbericht 1-2009).
  • Pfaff, H.; Nitzsche, A.; Jung, J. Handbuch zum „Healthy Organisational Resources and Strategies“ (HORST) Fragebogen. Köln, Veröffentlichungsreihe der Abteilung Medizinischen Soziologie des Instituts für Arbeitsmedizin, Sozialmedizin und Sozialhygiene der Universität zu Köln (Forschungsbericht 3/2008).

Presentations


  • Pfaff, H.: Zukunft Innovationsfonds: Vom Antrag in die Regelversorgung , Berlin
  • Pfaff, H.: BGM-Controlling: Die 7-Schritt-Methode des Gesundheitscontrollings, Bielefeld
  • Pfaff, H.: Wie entstehen Versorgungsungleichheiten – Die Sicht der Versorgungsforschung, Düsseldorf
  • Pfaff, H.: The contribution of sociology to implementation science, Barcelona
  • Pfaff, H.: Generation 50+ – Eine Herausforderung für alle, Wiesbaden
  • Pfaff, H.: Innovationsfonds des GBA – Spezifika und Abgrenzungen zu anderen Fördermaßnahmen, Wiesbaden
  • Pfaff, H.: It takes two to tango: The GI factor in patient safety and quality improvement, Sydney
  • Pfaff, H.: Quality management in Germany, Sydney
  • Pfaff, H.: The German Health Care System, Sydney
  • Pfaff, H.: The Institute for Medical Sociology, Health Services Research and Rehabilitation Science (IMVR): Vision, Research and Teaching, Sydney
  • Pfaff, H.: The Center for Health Services Research Cologne (ZVFK), Sydney
  • Pfaff, H.: About my person, Sydney
  • Pfaff, H.: Sektorenübergreifende Fallsteuerung im Rehabilitationsmanagement aus Sicht der Versorgungsforschung, Köln
  • Pfaff, H.: Führungskräftetraining in Sachen Gesundheitskompetenz – Was sagen die Experimentaldaten?, Köln
  • Pfaff, H.: Zufrieden mit der Reha? Betrachtung aus Patientensicht, Berlin
  • Pfaff, H.: Generation Y…Z in Wirtschaft 4.0, Köln
  • Pfaff, H.: BKK Gesundheitsreport 2018: Arbeit und Gesundheit in der Generation 50+, Berlin
  • Pfaff, H.: Is choice overload (“Optionsstress”) linked to psychological well-being?, Ljubljana
  • Pfaff, H.: Welche Perspektiven hat der Innovationsfonds?, Düsseldorf
  • Pfaff, H.: Plädoyer für eine organisationsbezogene Versorgungsforschung, Berlin
  • Pfaff, H.: Was leistet die Förderung durch den Innovationsfonds für innovative Strukturen in der Regelversorgung?, Berlin
  • Pfaff, H.: Fit für die Zukunft: Weiterentwicklungsmöglichkeiten für den Innovationsfonds, Berlin
  • Pfaff, H.: BGM-Controlling: Die 7-Schritt-Methode des Gesundheitscontrollings, Bielefeld
  • Pfaff, H.: Prävention und Gesundheitsförderung in der modernen Arbeitswelt, Heidelberg
  • Pfaff, H.: Infektionskontrolle im Krankenhaus aus Sicht der Versorgungsforschung, Heidelberg
  • Pfaff, H.: Digitalisierung von Arbeits- und Gesundheitsversorgung, Stuttgart
  • Pfaff, H.: Unternehmensbeteiligung im Innovationsfonds: Hop oder Top bei der Antragstellung?, Berlin
  • Pfaff, H.: Innovationsfonds Versorgungsforschung: Aktueller Stand und Perspektiven, Freiburg
  • Pfaff, H.: Health: How to improve the health condition of the population?, Amman, Jordanien
  • Pfaff, H.: Halbzeit beim Innovationsfonds, Berlin
  • Pfaff, H.: Methoden in der Versorgungsforschung, Bundeszahnärztekammer Berlin
  • Pfaff, H.: Mittelvergabe im Innovationsfonds – eine Zwischenbilanz, Berlin
  • Pfaff, H.: Innovationsfonds beim Gemeinsamen Bundesausschuss, Göttingen
  • Pfaff, H.: Psychische Belastung – Ursachen und Vermeidungsstrategien, Viersen
  • Pfaff, H.: Innovationsfonds beim Gemeinsamen Bundesausschuss: Lessons learned, Potsdam 2017
  • Pfaff, H.: Innovationsfonds der Bundesregierung, Frankfurt am Main
  • Pfaff, H.: Macht Arbeit krank?, Köln
  • Pfaff, H.: Versorgungsentwicklung – Wie entwickle ich das Versorgungssystem „bottom up“ weiter?, Hamburg
  • Pfaff, H.: Activities in Health Services Research in Cologne, Aberdeen
  • Pfaff, H.: Der Innovationsfonds: Ziele, Projekte und Reformbedarf, Berlin
  • Pfaff, H.: DFG Nachwuchsakademie Versorgungsforschung als Instrument der wissenschaftlichen Nachwuchsförderung, Berlin
  • Pfaff, H.: Positionspapier zur Situation der Versorgungsforschung an deutschen Hochschulen, Berlin
  • Pfaff, H.: Erwartungen und Perspektiven des Innovationsfonds, Köln
  • Pfaff, H.: Gesundheit als Führungsaufgabe?! – Möglichkeiten und Grenzen, Düsseldorf
  • Pfaff, H.: Digitale Gesundheit – Digitale Arbeit, Berlin
  • Pfaff, H.: Erfahrungen aus den ersten drei Nachwuchsakademien, Düsseldorf
  • Pfaff, H.: Terminologie und Grundfragestellungen der Versorgungsforschung, Düsseldorf
  • Pfaff, H.: Ein Labor für die Versorgungsforschung: Das Beispiel Köln. Heidelberg
  • Pfaff, H.: Kölner Kompetenznetzwerk für eine wertorientierte Versorgung von vulnerablen Patientinnen und Patienten (CoRe-Net), Köln
  • Pfaff, H.: Zukunftsmodelle der Versorgung, Köln

  • Pfaff, H.: Der Innovationsfonds – Instrument zur Steigerung von Qualität und Effektivität in der Gesundheitsversorgung Bad Honnef
  • Pfaff, H.: Erweiterte Anforderungen durch die Evaluation von Systeminterventionen – Implementierungsforschung Berlin
  • Pfaff, H.: Versorgungsentwicklung im Gesundheitssystem –notwendige Schritte Berlin
  • Pfaff, H.: Der Innovationsfonds –erste Erfahrungen und Perspektiven Berlin
  • Pfaff, H.: Evidenzbasiertes Fehlzeitenmanagement: Der neue Ansatz für mehr Wirksamkeit. Stuttgart
  • Pfaff, H.: Kennzahlen im Betrieblichen Gesundheitsmanagement (BGM): Indikatoren der Wertschöpfung. Köln
  • Pfaff, H.: Innovationsfond – Qualität, Transparenz und Nachhaltigkeit: Handlungsbedarf aus Sicht des DNVF e.V. Berlin
  • Pfaff, H.: Investition in das Ehrenamt lohnt sich. Stuttgart
  • Pfaff, H.: Das Verfahren der evidenzbasierte Gefährdungsbeurteilung. Köln
  • Pfaff, H.: Gesundheitsförderung in kommunalen Unternehmen. Köln
  • Pfaff, H.: An einem Strang ziehen: Erfolgsfaktor Sozialkapital. Berlin
  • Pfaff, H.: Versorgungsforschung in Deutschland – Status Quo und Entwicklungsperspektiven. Hamburg
  • Pfaff, H.: Qualitätsentwicklung: Herausforderungen, Konzepte und Ausblicke. Köln
  • Pfaff, H.: Stärken und Schwächen der Versorgungsforschung in Deutschland – Wie können Forschung und Versorgung gestärkt werden ? Berlin
  • Pfaff, H.: Regionale Unterschiede reduzieren durch evidenzbasiertes Gesundheits- und Versorgungsmanagement. Berlin
  • Pfaff, H.: Optionsstress durch Selbstbestimmung bei Krebserkrankungen. Köln
  • Pfaff, H.: Die “job family”-Perspektive: Differenzierung der Belastungen und Ressourcen nach Berufs- und Tätigkeitsgruppen. Köln
  • Pfaff, H.: Social capital of health care organizations as precondition for sustainable performande. Copenhagen
  • Pfaff, H.: Ganzheitliche Kennzahlensysteme zur Erhöhung des Wertschöpfungspotentials der Mitarbeiter. Graz
  • Pfaff, H.: Gesellschaftliche Rahmenbedingungen in der Work-Life-Balance. Erlangen
  • Pfaff, H.: Probleme und Potentiale der Versorgungsforschung in Deutschland. Berlin
  • Pfaff, H.: Das IMVR lebt: Wachsende Strukturen. Köln
  • Pfaff, H.: Philosophie und Methodolgie von Public Health. Düsseldorf
  • Pfaff, H.: Macht Arbeit krank?: Multiple Stressfaktoren und ihre Auswirkungen auf die Arbeitsfähigkeit. Köln
  • Pfaff, H.: Wertbeiträge der sozialen Gesundheit
  • Pfaff, H.: Der onkologische Patient der Zukunft: Ko-Manager und Patientenunternehmer in eigener Sache. Berlin
  • Pfaff, H.: Standardisierung und Individualisierung in der Versorgung von alten Menschen – Wie kann proaktives Verhalten gefördert werden? Ringvorlesung. Universität zu Köln
  • Pfaff, H.: Präventionspfade zwischen Betriebs- und Hausarzt. BGF-Institut: Wissenschaftlicher Beirat. Köl
  • Pfaff, H.: Anreizsysteme für die berufliche Eingliederung: Deutschland. Strategien der Zukunft: Nachhaltigkeit und Vernetzung. Workshop des Nordrhein-Westfälischen Forschungsverbundes Rehabilitationswissenschaften.Münster
  • Pfaff, H.: Erholungsfähigkeit in der sich wandelnden Arbeitswelt. BGF Institut Köln & AOK Rheinland/Hamburg: Veranstaltung “Den Akku wieder aufladen” Informationsveranstaltung für Unternehmen im Rhein-Kreis Neuss
  • Pfaff, H.: Arbeit und Beschäftigungsfähigkeit- Die Sicht der rehabilitativen Versorgungsforschung. Reha-Forum. Berlin
  • Pfaff, H.: Versorgungsforschung in Deutschland: Entwicklung und Erwartungen. Auftaktveranstaltung BMBF Förderschwerpunkt „Studien in der Versorgungsforschung”. Berlin
  • Pfaff, H.: BMC Health Services Research. 11 DKFV
  • Pfaff, H.: Stand und Zukunft der Versorgungsforschung: allgemein und in der Palliativmedizin. I. Sitzung der Arbeitsgruppe „Palliativmedizin“ der Leopoldina – Nationale Wissenschaftsakademie
  • Pfaff, H., Kowalski, C.: Optimaler Ablauf der Arzt-Patienten-Interaktion: Das 4 Habits-Modell. „Benchmark-Workshop Routine Befragung NRW”
  • Pfaff, H.: Social Capital and the Health-Care System: The German System and the US Health Reform. University of Michigan, Ann Arbor: Lecture
  • Pfaff, H.: Work-Life-Balance: eine lebenslange Aufgabe. „Abschiedssymposium für Heinz Kowalski”
  • Pfaff, H.: Beruflicher Stress – Ursachen und Vermeidungsstrategien. Köln: IBGF „Burnout im Gesundheitswesen”
  • Pfaff, H.: Work-Life-Balance oder Burnout. Niederzier-Hambach: AOK Rheinland/Hamburg  „Wenn die Psyche streikt?”
  • Pfaff, H.: Kennzahlen im betrieblichen Gesundheitsmanagement Konzepte, Methoden und Erfahrungswerte. Heidelberg:  „Seminar des ASB Management-Zentrum-Heidelberg”
  • Pfaff, H.: Macht Arbeit krank? Multiple Stressfaktoren und ihre Auswirkungen auf die Arbeitsfähigkeit. Köln: BUZ-Abschluss-Kolloquium
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